klavervier.reismee.nl

PURA VIDA

Op zondag ochtend zijn wij naar Tree of Life Wildlife Rescue Center & Botanical Gardens gegaan.

Dit keer te voet, ongeveer 4 km lopen langs Playa Negro is niet echt een straf. We passeerde twee kerken, uit een van deze geloofshuizen kwam een hard geschreeuw uit een microfoon wat wij al ruim voordat we er langs liepen hoorde.Om nou te zeggen dat het uitnodigend klonk, niet echt, je werd er bijna bang van. Toen we er langsliepen en ik binnen keek zag ik 1 mens.....Het tweede gebouw was beter gevuld en klonk gezang. Verder kwamen we vrij weinig mensen tegen wat tekenend is voor dit dorpje. Lijkt een beetje verlopen en verlaten terwijl er wel heel veel hotels, cabina’s en zo zijn. Ze bouwen ook nieuwe zagen wij. Het rescue centrum word gerund door een Nederlandse vrouw Patricia die al 9 jaar in Costa Rica dit park runt. Zij vangen daar allerlei dieren op die vooral door de overheid daar gebracht worden. Uiteenlopend van aapjes, schildpadden,papegaaien,luiaards en nog veel meer. Deze zijn bijna allemaal als huisdier gehouden en daarna afgedankt maar dus niet meer in staat om in de wildernis te leven. Zij proberen de dieren eerst te genezen en daarna terug te plaatsen. Ook zat er bijvoorbeeld een uil die gewond was binnen gebracht. Zij hadden hem al een keer weer in de bossen terug gezet maar zij vonden hem weer in de buurt van het park waar hij was aangevallen door andere dieren ze vermoeden dat hij slecht ziet wat voor een uil natuurlijk wel heel lastig is. De dieren zaten dus wel in grote hokken maar met de bedoeling wel weer in vrijheid terug te komen deze hokken lagen in een prachtige botanische tuin, met allerlei soorten bomen en planten.Die zij ook planten om de natuur een handje te helpen en tegen uitsterven te beschermen. Er waren ook veel vrije dieren in en om die tuin. We zagen toekans en spyderaapjes. Ze werkte met vrijwilligers en Bien kreeg al een baan aangeboden omdat zij merkte dat Bien en heel geïnteresseerd was en veel wist. Heel grappig. Het was een mooie ochtend, weer van alles geleerd, maar teveel informatie om allemaal te onthouden.

Die middag ben ik naar Playa Negra gegaan en heb nog heerlijk gezwommen aan deze kant van Cahuita zwemt de lokale bevolking wat leuk was.De mensen in Costa Rica zijn vriendelijk, maar ook beetje afstandelijk, krijg niet snel contact met hen.

Vandaag was een reisdagje, met de bus naar de hoofdstad San José, Onderweg door gebergte met de mooiste uitzichten. De buschauffeur was weer een aparte, toen we aan kwamen maakte hij maar 1 kant van de bagage ruimte open, ik moest uiteindelijk onder in de bus kruipen om de rugzakken eruit te halen, ook die van andere want niemand kon erbij. Gegeten in een restaurant waar een man werkte die van Surinaams,joodse afkomst was en in Friesland was opgegroeid maar al 30 jaar in CR woonde hij praatte goed Nederland met een Jörgen Raymann accent. Heel grappig.

Costa Rica is qua natuur het mooiste land wat ik ooit heb gezien, en vooral in Corcovado waar ik de meeste dieren heb gezien dacht ik echt heel vaak;

Zo heeft het paradijs er uit gezien.

De bomen zijn groener en groter en mooier, de planten hebben prachtige bloemen kleurrijker en groter en de dieren.....

Vogels met kleuren die je niet kunt schilderen, vlinders die zo mooi en groot zijn als in een tekenfilm.Leguanen met een blauwe glans, zwarte kikkertjes met groene stippen of blauwe achterpoten ( word ook een jeanskikker genoemd) Ik kan het niet beschrijven hoe mooi en indrukwekkend het is. Eigenlijk aldoor als je om je heen kijkt zie je weer iets wat je sprakeloos maakt.

Vandaag ga ik San José nog beetje bekijken , laatste colonnes opmaken en vanavond vlieg ik terug naar Nederland .Dank jullie wel voor het mee lezen en de leuke berichtjes.

PURA VIDA

Wilma

Goede reis! En als je terug bent: Jarig!

Gerry

Goede reis?

Beate

Prachtige verhalen, zou zo maar weer terug willen... safe trip back home

Rob

Al je berichten met veel plezier gelezen. Wat een Top-reis heb jij gemaakt !!
Goed terugreis en alvast van harte met je verjaardag morgen. Gr. Rob

Janine

Wat een mooi verhaal weer?
Goede reis terug?

Nicole

Hoi Anna, nog net op tijd om je te feliciteren. Wat vliegt de tijd. Het zit er weer op. Dit neemt niemand je meer af. Goede terugreis gehad? Geniet nog maar lekker na. Tot volgende week.