klavervier.reismee.nl

Havanna en Guanabo

Havanna en Guanabo

Zondagmiddag , Missy is op het vliegveld, samen met Ymke en Eva die de zelfde vlucht hadden. Ik in dezelfde casa als de vorige x in Havanna. Bien en Johnny onverwachts ff appartement leeg ruimen want zij moeten er morgen uit.
Een maand opzegtermijn of zoiets doen ze hier niet aan. Gelukkig kunnen ze bij Maria, mam van Johnny terecht maar tis toch ff omschakelen in je hoofd.
De planning is dat Bien en ik morgen nog 3/4 dagen naar zee gaan. Waar weten we nog niet moeten het weer bericht afwachten.
Na gesmst en weerbericht hulp uit Nederland gaan we met een auto van vriend Johnny richting Santa Maria. Dorpje verderop Guanabo is een casa. Het weer is iets minder; 24 graden maar goed genoeg om nog een paar lekkere dagen te hebben. Lijkt mij zo . Nog even gedacht om naar La Terrazas te gaan dit is een eco park met rivieren en watervallen. Opties genoeg hier maar er komen is meestal nogal een gedoetje.
Missy is thuis met lange broek, trui en laarzen aan. Germ.
Ga nu afrekenen en weer verder :-)
Beland in Guanabo, prachtige casa, soort appartement in een groot laagbouw huis.
Kleine badplaats 25 km van Havanna.
Samen met Bien nog een paar dagen genieten.
Toen we hier werden afgezet door de taxi ( vriend van Johnny met auto was kwijt :-) enige spraakverwarring, terwijl Bien keigoed Spaans spreekt. Julia de eigenaresse verstond dat we voor 12 dagen een casa zochten. Ze belde het halve dorp af wat natuurlijk al heel lief was totdat een jongen die hier rond liep haar er op attendeerde dat het voor 2 of 3 nachten was. Gelukkig konden we dan blijven.
Hoewel..... Bien heeft haar paspoort niet bij zich, voelt zich gewoon al Cubaans en denkt daar natuurlijk niet aan.
Voorlopig accepteert Julia het via mijn paspoort en Bien is via sms aan het regelen dat ze haar gegevens krijgt. Komt allemaal goed. ( met dank aan Emiel)
Gisteravond stormde het hier en het was ook koud voor Cubaanse begrippen dus maar gewoon aan de bar in de Casa na een heerlijke pasta aan de rum met lemon.
Vanochtend een vroege wandeling gemaakt door dorpje, Sabien sliep nog maar ik moest eruit.
Guanabo is een soort voorstad van Havanna. Een oude badplaats met houten bungalows uit de jaren twintig en dertig uit de vorige eeuw.
Alles beetje verpauperd zoals bijna alles in Cuba maar er word ook overal hard gewerkt om alles weer op te bouwen.
Na een lekker ontbijt de laatste souvenirs gaan kopen want het einde van mijn trip is in zicht.
Wat gelopen en bekeken en toen de traditie van Missy en mij maar door gezet om iets te bestellen voor de lunch wat mij niet geheel duidelijk was. Het was iets met kaas..... De uitleg van de señora was cremekaas?
Ik weet het eigenlijk nog niet maar beetje vergelijkbaar met kaasfondue maar dan zonder brood....
Blijft leuk.......
In de tuin bij de Casa in de late middagzon nog even zitten lezen, en denk dat we vanavond maar eens het centrum induiken. Hopelijk begint de zon morgen ochtend iets eerder met schijnen zodat ik mijn laatste stranddagje kan maken.
Ik hoor van Emiel dat er een strenge winter op komst is dus probeer me daar mentaal op voor te bereiden ( NOT)
S'avonds in het dorpje uit eten geweest heerlijke gegrilde soort kreeft gegeten en Bien soort paella. Daarna wou ik nog even sigaretten halen en liepen een open kroeg in waar we allebei gelijk voelde; o foute tent.
Niet om me heen kijkend aan de bar pakje besteld maar toen ik wou afrekenen mocht dat niet een of andere foute vent wou dat doen. Ik weigerde dat natuurlijk en gaf toch mijn 5 cuc.
NOU dat hebben we geweten , die mafkees sloeg helemaal door, hij werd woedend op de barkeeper die volgens hem naar hem moest luisteren.
( Bien vertaalde later dat hij ons wat te drinken had aan geboden maar ik knikte gewoon nee toen had hij geroepen dat betaal ik de sigaretten)
Hij gooide al zijn peso's over de balie en bleef schelden en lawaai maken, behoorlijk dreigend. Er gingen andere zich mee bemoeien en Sabien zei; kom weg wezen word vechten hier.
Ik wou toch wel graag mijn wisselgeld dus bleef staan en sprak de barkeeper weer aan. ( hij had dat natuurlijk allang moeten geven maar bleef maar met die opgefokte in legerkleding geklede patser discussiëren )
Eindelijk gaf hij mijn change.... En ik naar buiten. Gillende scheldende mannen achter me latend.
Rum maakt meer leuk dan je lief is ?
Natuurlijk was ik gegaan als ik het gevoel had NU , maar er waren al mensen tussen mij en vrijgevige Cubaan gaan staan en ik hield me gewoon dom en toerist.
Buiten stond Sabien klaar voor te rennen maar dit was niet nodig gelukkig.
Ze vertelde wel dat Johnny haar altijd zei dat je in dit soort situaties het best weg kunt wezen omdat ze grote messen gebruiken bij vechtpartijen. Nu was de woede niet op ons gericht maar toch. Gekke gewaarwording . Dit was de eerste keer in 22 dagen dat ik iets van agressie heb meegemaakt dat haal ik in Nederland niet.
Volgende x neem ik dat drankje wel aan Ha Ha grapje.
Woensdag
Helaas te fris voor aan het strand maar heerlijke middag in de tuin van de casa doorgebracht met hele vieze bubbels en chips. ( hier haast nooit te krijgen dus Bien heeft groot ingeslagen en haar chips honger gestild :-)
Vanavond eten we hier, dit dorpje heeft weinig te bieden qua restaurants en De kokkin hier kookt heerlijk.
Net nog even foto's gemaakt vanaf het dak van de casa, man wat is het toch mooi hier.
Blijft genieten, ieder uitzicht weer.
Morgen richting Havanna, afscheid nemen van Johnny ( fijne vent) , familie en Sabien. Gelukkig maar voor even want die komt Aswoensdag haring eten in Olanda.
En dan vlieg ik terug naar huis.
Doordat Sabien hier in Cuba ging wonen werd mijn reisdoel Cuba.
Er staan namelijk nogal wat landen op mijn Bucket lijst.
Ook doordat veel mensen zeiden; als je het echte Cuba nog wilt zien moet je nu gaan.
Het Echte Cuba..... Ik heb veel gezien 5 provincies bezocht die allen totaal verschillend waren. Qua natuur en bouw en sfeer. Veel verschillende mensen met verschillende achtergronden gesproken en veel gelezen over Cuba
Het echte Cuba? Dit land heeft al zoveel veranderingen ondergaan door revoluties en politieke bemoeienissen ed. Dat het bijna niet te achterhalen is wat het echte Cuba is.
Cuba is al een heel rijk en voortvarend land geweest met moderne machines en technieken.
Goede opleidingen ( nog steeds) en mogelijkheden.
Op het moment dat regeringsleiders alles terug draaien en de mensen veel in moeten leveren en terug moeten naar de ouderwetse manier van land bewerken geen materialen meer kunnen krijgen om hun huizen en auto's te onderhouden en bepaalde producten alleen op bonnen kunnen krijgen dan veranderd het land en ook de mensen.
Cubanen zijn allemaal gemixt met andere nationaliteiten waardoor je blanken, licht bruine, getinte , donkere en alles wat daar tussen zit tegen komt.
Die ondanks alle tegenslagen toch vriendelijk zijn gebleven en trots zijn op hun land en van Cuba houden maar ook moe zijn en afwachtend in wat er nu weer gaat veranderen,
Een soort gelatenheid is over hen gekomen.
De muziek en de rum helpt hun vrolijk te zijn en het leven te leven.
Het echte Cuba? Cuba is een prachtig vruchtbaar land , schitterende stranden en met sterke vriendelijke vaak opgewekte mooie mensen die van het leven iets maken en dat het liefst dansend en lachend doen.
Ik heb veel respect gekregen voor de Cubanen.
Voor de boer op het land met zijn stieren het land bewerkt, voor het koffieboerinnetje die chocolade maakt voor de juffrouw op het vliegveld die dag in dag uit voor een schamel loon daar moet zitten zonder daar ooit iets mee op te kunnen bouwen. Voor de mensen die door omstandigheden geen werk hebben en het moeten redden met de bonnen.
Voor de ingenieur die nu taxichauffeur is zodat hij meer verdient.
Enz enz enz .
De mens die het in zich heeft om iets voor zich zelf te beginnen en daar de mogelijkheden voor heeft door geld van familie in Miami of zo die kunnen een casa particulier beginnen en iets opbouwen maar dit is niet voor iedereen weg gelegd.
Ondanks al deze overdenkingen blijf gelukkig het gevoel over van een prachtige trip met heel veel indrukken ervaringen mochito's salsa en plezier.
Mede door Missy , Sabien en Johnny een heerlijke reis gehad.
Jullie bedankt voor de leuke reacties en het volgen van mijn blog.
Muchos Besos
Hasta luego . ????

Reacties

Reacties

Tascha

Blij je weer thuis te hebben schat
Tot morgen
Xxx

Missy

Heel moeilijk om dit land treffend te beschrijven maar het is je goed gelukt. Ben nog geen week thuis en alles lijkt zo lang geleden al. Gelukkig hebben we de foto's, je blog en onze ervaringen samen om nog heel lang van na te genieten!
Tot morgen
Xxx

Yvette

Ik heb genoten van je reisverhaal .. Thxxxx

Wilma

Fijn dat je weer thuis bent en ons via je blog zo hebt laten meeleven. Zo zijn wij allemaal ook een beetje op reis geweest.
Kom lekker bij.
Liefs, je zus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!