klavervier.reismee.nl

Trinidad

Baragoa/Santiago de Cuba/ Trinidad

Eerste bustripje zit erop! Rugzak bij Miquel en Damaris gezet en nu lunchen bij Hotel Casa Grande in Santiago de Cuba.
Om zes weer richting busstation om dan 10 uur te reizen naar Trinidad.
Leven van een backpacker gaat niet over rozen......
Op zich is het prima reizen met de bus in Cuba, ja het is te koud in de bus maar verder okay. Je moet alleen nooit maar dan ook nooit op de busstations naar de wc gaan. Dat is spelen met je leven je hebt gewoon geluk als je zonder vreselijk enge ziektes er weer af komt.
Zo enorm smerig heb ik het nog zelden gezien en ik heb echt al heel veel wc's gezien-
Alla tis maar dat je het ff weet.
Morgenochtendword ik opgepikt om naar de casa particulier te gaan waar ik me dan ff kan opfrissen en rond de middag klaar kan zitten met de Mochito voor Missy.
Zo leuk om dan een terrasje te pikken in Trinidad ipv op het stationsplein in Roermond.
Kreeg sms van Emiel dat door een ongeluk op de A73 er zoutzuur gassen over Roermond waaien waardoor iedereen weer binnen moest blijven... ( asbest, zoutzuur )
Trust me, nergens voor nodig hier in Santiago de Cuba hangt gewoon continu een smog laag uit de auto's komen zwarte uitlaatgassen en neem je een taxi adem je benzinelucht in.
En Niemand heeft een mondkapje op hoor.
Trinidad is een gezellig stadje , toeristisch en mooi.
In de middag Missy bij de bus opgehaald. Helemaal leuk natuurlijk. FF naar de casa bij Oscar en Patricia en toen welkoms Mochito met kleine lunch en live Music.
Grappig detail; ik ben zo blij dat Missy er is dat ik gelijk stopte met denken en zonder beurs mee was gegaan.......Missy moet gewoon vanaf nu aan alles denken ????
Wat rondlopend en kijkend over de met
Beetje rondlopend over de kinderkoppen, waar hier alle straten mee belegd zijn op weg naar Plaza Mayor Hoorde we leuke muziek , bleek uit de Bodeguita del Medio te komen, copie van de bar in Havanna.
Volle bakom 16:00, daar ging onze historische wandeling. We ontmoeten daar Eva en Imke uit Amsterdam , waar we vandaag mee naar Playa Ancon gaan .
Na twee uur dansend en drinkend rolden we deze Bodeguita. uit met het voornemen salsales te nemen.
Trinidad is eigenlijk een spookstad, aldoor verdwijnt er iets op een onnavolgbare wijze. De kerk, ons richtpunt zijn we aldoor kwijt, Playa Mayor Het plein van Trinidad waar iedere avond live muziek is verdwijnt als je twee andere straatjes neemt, Heel gek allemaal.
Uiteindelijk zijn we met ons twee naar Playa Ancon gegaan omdat Imke ziek was.
Nadat we Kris kras door Trinidad gelopen hadden en bij drie infotours en reisbureautjes geïnformeerd hadden naar de beste Tour naar Salida hacia Topes de Collantes besloten we om met een taxi zelf naar de berg en waterval te gaan. Afspraken voor de volgende dag gemaakt en vervolgens naar het strand.....
.........( dit is bewuste stilte......) Zo mooi, wit strand, palmbomen.... Do I say more?
Dezelfde avond daad bij woord gevoegd , van een professionele salsa danseres salsa les genomen.
Zij kwam ons in de Casa ophalen en nam ons. Mee naar de dansschool; wat een ruimte van 5 bij 5 bleek te zijn met twee ventilatoren en een tv-netten videobanden.
Maar na de eerste basisstappen waren wij dit alles al vergeten en in volle concentratie kregen we een uur les. Super leuk was het, de chica was enorm fanatiek en leerde ons houding ademhaling en riep aldoor circulair circulair . Ook was gras een van haar favorieten uitspraken
Zoals je begrijpt sprak zij alleen Spaans.
Nadat het zweet ons tussen de bilspleet stond zei ze Manana en wees naar de klok .
Na ons maar weer omgekleed te hebben hapje gaan eten in restaurant op Playa Manor ( was er opeens weer) en daarna op dat zelfde plein met Eva wat gedronken. Helaas werden we niet ten dans gevraagd ( tenminste niet door iemand met wie je dat zou willen) wat vooral Missy heul erg vond.
Missy word door veel mensen als Cubaanse gezien en aangesproken erg grappig.
Het is zo wie zo heerlijk dat ze er is we zijn echt samen aan het genieten.
( nette samenvatting ????)
Vanochtendom 8 uurwerden we opgehaald door de taxi die ons bracht naar de Topes de Collantes. Door een prachtig gebergte met weer schitterende uitzichten kwamen we bij de ingang van het nationale park! Een bord met de naam en pijl erop en dat was het.
Okay wij begonnen maar te lopen , ietwat onzeker of we nou wel echt op de goede plaats waren afgezet , maar na van loop van tijd kwamen we bij een houten huisje waar een koffieboertje woonde en die ons verder de weg wees nadat hij ons een kopje koffie van eigen plantage ( 10 boompjes) aanbood.
Via een vrij stijl pad naar beneden, soms waren er een soort van treden gemaakt maar merendeel moest je je weg vinden via keien en rotsen. Missy kreeg enorm het Jane gevoel maar Tarzan hebben we niet gezien; sterker; we hebben niemand gezien.
Na een daling van ruim een uur onder het geluid van de waterval bereikten we het bergmeertje waar de prachtige waterval in uit kwam.
Indrukwekkend mooi. Natuurlijk zijn we er naar tor gezwommen en hebben een douche eronder genomen. Het water was koud en glashelder.
Na een rustpauze met 1 banaan en 1 pastel ( soort klein gevuld bladerdeegkoekje) aan de terug weg begonnen. Zwaar maar goed te doen kwamen we heelhuids weer boven waar de taxi chauffeur een dutje deed, deze wachten tot je terug bent omdat het heen en weer rijden natuurlijk teveel kost en zo'n rit onbetaalbaar worden.
Gestopt bij een restaurant waar ze alleen complete maaltijden hadden maar na enig overleg kregen wij 10 scampi's wat fruit en tomaten. Hiervoor betaalden we veel meer dan normaal zou zijn maar we hadden het verdiend.
Bustickets voormorgenochtendkwart voor 8 gereserveerd om naar Cienfeugos te gaan .
Zo meteen dus eerst ff ergens proberen dit te gaan posten, dan nog een salsalesje en dan de laatste avond in Trinidad alweer.
Muchos Besos Anna & Missy.
O ik geef de IPad nu ff aan Missy kan zelf ook praten hè .
Jaaaaa het is heerlijk om hier bij An te zijn. Ik moet zeggen dat ik Cuba een geweldig land vind en ik kan niet anders zeggen dat ik enorm geniet!! Van Habana (zo zeggen wij dat hè) met Bien ontdekken tot de lange busritten en nu weer Trinidad. Een prachtig dorpje met veel kleur en overal muziek.
Tja en dat dingen kwijt raken is een beetje "ons ding" geworden... Had An het eerst vooral met sleutels, sigaretten of beurs nu raken we volledige delen van het dorp kwijt. Om mekaar vervolgens ietwat dommig aan te kijken en te vragen "weet jij het nog"?
Maar na 3 dagen krijgen we (An dan, ik hou dat dommige nog even aan) Trinidad een beetje door en vinden ons weg wel.
Die eerste dag was erg leuk. Tja geef me een bar, drank en muziek en ik ben al gauw tevreden. Maar dit was heel erg leuk, ze bestonden die dag èen jaar dus het was groot feest. De een na de ander ging optreden en er werd volop gedanst. Leuke meiden Ike en Eva en zo gestoord als eeehhh tja wij, eigenlijk.
Het strand..............
Ook hier gepaste stilte. Voor mij de eerste keer op een tropisch strand. Ik twijfelde of ik cool en blasè naar m'n ligbed zou flaneren of rondrennen onderwijl schreeuwend "OMG wat is het hier mooi"!! Heb toch maar gekozen voor het eerste...maar ik zou mezelf niet zijn als ik het tweede niet een beetje zou doen.
Om vervolgens neer te storten op m'n bedje met een Mochito in de hand...had ik al gezegd dat we onder een palmboom lagen? Nee? We lagen gewoon op het strand onder een PALMBOOM!!!
Savonds flink zweten bij de salsa workshop. Ons docent was echt super! Ze begon met wat basis pasjes om te zien wat je kon, of je ontspannen was en of je je kon laten leiden....geen probleem voor An (gniffel)
Aan het einde van de les waren die eenvoudige pasjes veranderd in een echte salsa dans met verschillende draaien en bewegingen. Wij (ik vooral) voelde me heel bedreven en wou het liefst dansend door de straten gaan.
Helaas mijn kunsten nog niet kunnen showen en ben nu weer bang dat ik alles vergeten ben. Maar gelukkig hebben we vanavond nog een les...ik denk voor gevorderden..
Zaterdag een echte hike door de bergen naar Vegas grande. Het was werkelijk prachtig!
Lees van An nog maar een keer, ik moet stoppen. Ze verveelt zich.....
Grapje we gaan even op zoek naar internet en wellicht een drankje :))
Adios!! Muchos Besos

Reacties

Reacties

Ikzelf

Foto's lukt vandaag niet. NeXT time x

Simone

Boooooooh lekker hoor! Tell me more tel me more. Zo leuk!

Tascha

Leuk leuk
En proost

Wendy J

Anna, vind ik niet leuk!!! k wil ook :(

Randal

Excuseer 't taalgebruik. Fucking epic. Die waterval is echt t eind.
Kusjes vanuit een koud(welgeteld 1 graad) Dublin!

Yvette

mooiii die waterval en dat strand ????.. Kei sjiek wat jullie allemaal mee maken .. Heel veel plezier nog samen X

Leon

Goed bezig!!

Veel plezier nog!!

Gerry

Ik wil niet jaloers zijn, nooit, wil het niet , maar ik ben het echt nu. ow wat ben ik jaloers. geweldig allemaal. en dat salsa dansen. de waterval, dat niet weten of je weer het juiste straatje te pakken hebben, that"s life. , super, dikke kus ook aan Missy, xx

Paul

tussen mijn prins zijn toch steeds weer effe tijd maken om dit te lezen! In gedachte even op zo'n beschreven strand belanden en even tot rust komen! Ga zo door!

Anja

erg leuk om te lezen hoor....jaloers

Wilma

Zucht. Ik zat gelijk weer op mijn paard in de busch van Amerika. En die dolfijnen wil ik ook!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!