klavervier.reismee.nl

Santiago de Cuba

Bustocht Havanna - Santiago de Cuba

Vannacht de nachtbus naar Santiago de Cuba gepakt. Een reis van 15 uur. Omdat ik per see deze kant van Cuba ook wil zien hiervoor gekozen. Niet te vergelijken met de busverbindingen in Argentinië waar ik dat ook eens heb gedaan maar voor Cubaanse begrippen goed te doen.
Alleen jammer dat de airco op vriezen stond, en hoewel ik vest en doek mee had genomen kreeg ik van de chauffeur toch ook nog zijn jas. Onderweg reden we door dorpjes en dan leek het of ik in een film reed, alleen maar laagbouw gekleurde huisjes en veel paard en wagens of verweerde mannen te paard. Gekke gewaarwording alsof het niet echt was.
Aangekomen in Santiago de Cuba werd ik opgehaald door een taxi dat door de casa particulier geregeld was.
Erg fijn. Johnny heeft deze casa voor mij gereserveerd, we hadden een aantal via internet gezocht maar veel is vol in januari.
Op internet stond; Engels sprekend, altijd handig als je geen Spaans spreekt.
Damyana de gastvrouw spreekt Engels; yes, No en okay...... Lachen dus maar ze doet haar best en ik ook, dus eet ik vanavond mee en als we elkaar goed begrepen hebben krijg ik vis:-)
Morgen de stad verkennen, al even een klein rondje gemaakt omdat ik water moest halen, lijkt rustiger dan Havanna met leuke pleinen.
Vrijdag ochtend naar informatie toerist gegaan waar Lai Gen mij super geholpen heeft. We zijn BFF nou en ik heb haar tel nr voor als ik volgend jaar weer naar Cuba kom. Zodat ik dan op kraamvisite kan komen omdat ze in april haar eerste kindje verwacht. .....! Ze adviseerde mij om langer naar Baracoa te gaan dan mijn planning was en gaf allerlei tips voor daar.
Maar daarvoor moest ik wel gelijk naar het busstation tickets gaan regelen voor heen/ terug en Trinidad . Ze zei; pak de motor taxi. Ik dacht; Uhmmm. Maar ik liep naar de aangewezen hoek en stapte achterop de motor, de bestuurder gaf mij een helmpje en hoppa. Voor 1 cuc bracht hij mij, dit is ongeveer 82 cent. Met de taxi was het 5 cuc ( ook geen geld natuurlijk) maar dit was wel veel leuker.
Bij het busstation tickets gereserveerd voor Baracoa / Santiago de Cuba as woensdag de 14de en Santiago / Trinidad , zodat ik de 15 de in Trinidad ben als Missy komt. Maar ticket voor as zondag 11 januari om naar Baracoa te gaan kon niet was vol. Moest ik maar gewoon een uur eerder komen....???? Raar volk die Cubanen ???? Maar ok komt goed ik kom er wel.
Casa gereserveerd en daarna Santiago de Cuba gaan bekijken.
Op Plaza de Marte werd ik door een Cubaanse man aan gesproken, op zich niet bijzonder want dat doen Alle Cubaanse mannen maar deze sprak beetje Nederlands. Hij had salsa lessen gegeven in Rotterdam . ( zei hij ) Hij heeft mij vandaag de oude stad laten zien het museum del Ron ; hoe de rum gemaakt werd en me mee genomen naar Trova tradional Cubana. Geweldig! Salsa danstent waar Cubanen aan het dansen waren en livemuziek speelden.
Ik heb gedanst met ik vermoed een travo die super kon dansen en mij door het zaaltje smeet. Het was 13:00 uur en 30 graden en ik probeerde mijn rugzak ook nog in de gaten te houden.
Van de band en dansers heb ik een filmpje gemaakt maar is onmogelijk om hier onn line te krijgen vrees ik.
Okay dit alles deed deze Rotterdamse ? Cubaan om mij morgen een trip aan te bieden naar Sitos Patrimonales een prachtige trip oa met boot naar een gebergte hier vlak bij, voor 20 cuc minder dan dat het normaal via bv hotel zou kosten.
Het was een leuke middag en morgen ochtend om 8:30 zal hij alle Nederlandse vrouwen vervloeken want ik ga morgen die trip voor nog minder maken met de broer van Michael de gastheer van deze casa. Hij was misschien best van plan me een leuke dag te bezorgen maar al versta ik niet zo goed Spaans, ik herken de toon en blikken van zijn vrienden die wij tegen kwamen en leek me niet so slim om met hem alleen een boottocht te gaan maken.
De gastheer en vrouw van de casa zijn echt heel hartelijk en regelen alles voor je.
Aangezien je hier geen hostels hebt kom je niet zo heel veel backpackers tegen, toevallig in deze casa twee Duitse jongeren die in twee weken Cuba bekijken op Bergschoenen en met professionele camara's, niet echt relaxt dus. Des te fijner dat Miguel en Damyana me als loge behandelen en samen met mij aan de keukentafel mochito's drinken.
Vandaag ging ik met Tony de broer van Miquel een toer in de omgeving van Santiago de Cuba maken, hij rijd taxi en was vandaag mijn privé taxi. Omdat hij geen Engels spreekt had hij Albert mee genomen die een beetje Engels sprak, geleerd op straat. Albert is een erg arme Cubaan zonder werk en met een verrot gebit. Je ziet duidelijk verschil onder de Cubanen .
We reden eerst naar Cementario Santa Ifgenia. Een indrukwekkende begraafplaats waar je geen foto's mocht maken, maar Albert leerde mij gelijk dit stiekem wel te doen. Er liggen hier allerlei historisch gezien belangrijke personen in grootse bouwwerken. Ieder half uur wisselt de wacht. Een ceremonie die onder luide zware muziek marcherend gebeurt. Drie militairen marcheren naar het monument en wisselen met drie anderen. Zij marcheren als Russische militairen. Het waren hele jonge mensen, later werd mij uitgelegd dat als je naar de universiteit gaat je eerst twee jaar het leger in moet. Rijdend door Santiago de Cuba werden mij allerlei fabrieken gewezen. In Santiago de Cuba hangt een smog laag en ruikt het naar benzine.
Vervolgens op weg naar Castillo del Morro. Dit kasteel is een van de grote attracties voor toeristen hier. Weer moesten wij stiekem foto's maken. Binnen is het een museum met allerlei wapens en beelden van generaals. Zelfs Piet Heijn werd genoemd maar aangezien alles in het Spaans stond beschreven niet helemaal duidelijk voor mij.
Het uitzicht is prachtig!
Ik zal niet alles op gaan noemen wat zij mij hebben laten zien, wat wel erg mooi was was heel hoog in de bergen met een uitzicht over de hele stad.
Toen ik beide heren op een cerveza wou trakteren mocht ik niet betalen. Tony betaalde met nationaal geld omdat het dan veel minder is dan dat ik met cucs zou betalen.
Albert heeft veel gepraat over de politiek van Cuba en hij hoopt dat het gaat veranderen. Hij had geen werk omdat hij 8 jaar geleden mee gedaan had aan een demonstratie.
Verder wist hij weinig van Europa , alleen dat Olanda koud was en koffieshops had :-)
We reden door naar de playa Syboney , deze was nu open voor alle Cubanen maar pas sinds een aantal jaar. Daarvoor mochten cubanen er niet komen. De bedoeling was dat we zo'n twee uur op het strand zouden blijven en ik kon gaan zwemmen.
Ik voelde me nogal opgelaten op mijn doek met Albert een meter naast me zittend op een steen......
Dus besloot ik maar een massage te nemen op het strand, dit werd gedaan door studenten van de fysiotherapeuten opleiding. Een massage van een uur door een vrouw en een jongen, in de zon met een lichte zeewind. Mmmmmm.
Op de terugweg nog een park met beelden van dinosaurussen bezocht maar daar maak je mij niet zo blij mee en een museum met oude Amerikaanse auto's waar weer de foto's stiekem moesten.
Het was een bijzondere dag!
Gelijk geregeld dat Tony mij morgen naar Baragoa brengt aangezien ik geen busticket heb voor morgenochtend. Ik hoop daar ook ergens internet te hebben zodat ik jullie weer ff mee kan laten kijken in Cuba .

Reacties

Reacties

Yvette

Heb weer genoten van je verhaal thxxx

Lucas

Stoer weer hoor mamsie. Xxx

Janine

Leuk hoor An! Ik zou het geloof ik niet durven in mijn eentje! Xx

Randal

Die moeder van ons!

Simone

missy is ook goed aangekomen. Ben benieuwd naar jou volgende mooie verhaal. Go Anna go

Steven

Wow, Ik ben jaloers! veel plezier nog :)

Robert v C

Het gaat je goed, heerlijk hoor. Geniet ervan!!

Wilma

Ben vooral heeeel jaloers op het weer. Hier regen en storm. Enjoy!

Wim

Ben jaloers. Behalve op het salsadansen :-) Doe je een btje voorzichtig zussie? Take care.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!