klavervier.reismee.nl

Van Puerto Jimenez naar Tortuguero

We verblijven momenteel in Puerto Jimenez

Puerto Jiménez is een dorp en deelgemeente in Costa Rica die gelegen is op het schiereiland Osa in de gemeente Golfito in de provincie Puntarenas. Het ligt dichtbij Nationaal park Corcovado . Het hotel waar wij verblijven is Corcovado Beach Lodge, Het ligt aan de Dulce ola, Op dinsdag middag met de kano gaan varen naar de Mangrove, we hebben ongeveer 8 km gekanood onderweg even gestopt , soort duin over geklommen en toen in de Pacific Ocean gezwommen. ( toch leuk om ook even gedaan te hebben ) Het varen in de Mangrove is aparte ervaring. Het stinkt een beetje, ziet vooral veel insecten, krabbetjes en meerdere common basilisks, dat is een hagedis, hij wordt Jezus Christushagedis genoemd omdat het diertje op zijn achterpootjes heel hard over het water kan rennen, super grappig om te zien. De Mangrove werd smaller en smaller en op een bepaald moment moesten we terug omdat we niet in het donker terug wouden varen. Bij schemer op de Lodge terug gekomen, was al best spannend als ik eerlijk ben. Het is hier namelijk als het donker is gelijk ook Pikkedonker, en het water was al zwart, aangezien hier ook krokodillen en kaaimannen zitten was ik blij dat we er waren. s’Avonds aten we in een soda, de restaurants voor de locals van Costa Rica, lekker en leuk. We hadden daar afgesproken met meiden die Bien had leren kennen, allemaal vrijwilligers, vanuit oa USA en Duitsland, sommige zitten hier voor drie jaar, werken bijvoorbeeld in de bibliotheek of op de school hebben eigenlijk weinig tot geen inkomen, maar allemaal vrolijk. Blijkt dat bijna al die vrijwilligersorganisaties het te niet heel goed regelen voor hun vrijwilligers. Op woensdag heb ik een hike gedaan in het National park Corcovado.We ( Simone en Sophie twee Duitse meisjes, Mark en Niobe, Engels koppel en Martin Duitse jongen ) werden opgehaald door onze gids Valentino, hij bracht ons met zijn motor ( twee achterop ) het centrum in waar we de colectivi namen. Dit is de lokale bus die je overal heen moet nemen, is een kleine oude bus die zo hard rammelt dat je eierstokken bijna in je maag terecht komen, op zich elke keer weer een soort Parijs Dakar ervaring, Na twee uren kwamen we op een plek waar je dan begint aan de hike.Het was 32 graden, we liepen in de jungle en links van ons zagen we het strand en de zee zo nu en dan tussen de bomen door. We gingen bij La Leone Ranger station het park in, wat naast de Leone Eco Lodge lag. Een super luxe Lodge misschien een idee om als we bejaard zijn daar heen te gaan is al inclusief en echt een schitterend uitzicht maar wel ver overal vandaan.Prachtige natuur, veel dieren gezien zoals,slingerapen, kapucijnapen, miereneters, ara’s, valken. Prachtige vlinders. Gezocht naar de Tapir maar deze niet gevonden. Terug hebben we zeker 8 km over het strand gelopen omdat dat sneller ging dan door de jungle, ook warmer maar we moesten de collectivi halen. Achteraf gezien was het misschien beter als we die gemist hadden maar ok.Er stond een hele oude Toyota Jeep klaar, met bankjes aan twee kanten hierin zaten een koppel voorin en al twee dames achterin en wij moesten daarbij negen personen, iets verderop stapte er nog een man in met een klein hondje 10+ dus.Het was bloedheet we hadden 25 km gelopen waren dus bezweet en zaten vol zand, hadden dorst en honger, maar de eierstokken werden weer terug geplaatst en we probeerde het leuk te houden. Mark stelde voor een spelletje te doen; drie keer raden..... Je noemt een dier en met de laatste letter noemt de volgende een dier, ( ik denk dat ik dit spelletje wel een miljoen x gedaan heb) dit in 4 talen wat het best ingewikkeld maakte. Alla het schoolreisjes gevoel was compleet.Terug bij de Lodge had Bien de muurschildering afgemaakt , we hadden dus wel een lekker maaltijd verdient, dus heerlijk aan het water Italiaans wezen eten. Topdagje weer.

Donderdag middag heb ik nog geprobeerd een kogelvis te redden, omdat foto’s uploaden niet echt lukt moet je deze echt even googelen,Hele grote witte bal met stekels zoals een egel,Deze lag op het strand naar adem te happen heel zielig ,als BHVer had hem misschien moeten beademen maar dat ging me wat ver want hij heeft echt hele harde pinnen op heel zijn lijf. Samen met een man die ook geen Spaans kon maar wel Arabisch :-) gepraat wat we konden doen.....Eerst hebben we water over hem heen gegooid en toen met een stok en trekkend aan zijn staartje hem in de zee gerold. Optillen kon echt niet. Maar de golven brachten hem aldoor weer terug op het strand. We hebben het op moeten geven, toen ik later nog even ging kijken liepen er 8 gieren om hem heen , maar die pikten hem niet ik denk door de stekels. Nog gecheckt maar hij was ondertussen ook echt overleden.

Die zelfde avond zijnThomas, Bien en ik rond zeven uur de zee ingelopen om de bioluminescent te zien.Dit nadat ik aan de alarmbellen had getrokken omdat de twee Duitse meisjes en Martin eind van de middag waren gaan kanoën en nog niet terug waren, het was pikkedonker hè , ik schat hen alle drie begin twintig en kon het gewoon niet negeren dus Thomas en Roberto erbij gehaald. Roberto is de tuinman/nachtwaker/klusjesman en zo. Thomas ging direct met een zaklamp het water in richting een Bar die verderop ligt want hij dacht; misschien zijn ze toen het donker werd daar aan land gegaan, en zitten ze gewoon aan het bier.Maar uiteindelijk kwamen ze aanvaren zich van geen kwaad bewust. ( ze deden net alsof ze zich dat niet gerealiseerd hadden maar het was hen natuurlijk duidelijk gezegd Voor het donker binnen)

Di Mama kon het even niet laten, en was echt serieus ongerust.maar okay wij gingen dus de zee in om bioluminescent te zien dit is het uitstralen van licht door organismen, als je je benen dan beweegt zie je allemaal groenige lichtjes, en na een tijdje gewoon op je huid. Was zo’n leuke ervaring, het zeewater blijft s’nachts ook gewoon warm dus dat gaat prima. Morgen gaan we met een binnenlandse vlucht om 7:00 uur overstappend in SAN José naar Tortuguero waar we dan om 11:00 uur aankomen. Het scheelt ons twee reisdagen om het zo te doen, anders moesten we met de bus naar SAN José daar een overnachting en de volgende dag met het vliegtuig of met de boot naar Tortuguero . En we vinden het allebei kei leuk om van bovenaf een stukje van dit land te zien.

Zo gezegd zo gedaan , was een geweldige ervaring , in het vliegtuigje konden ongeveer 20 personen, we gingen eerst even naar Golfito dat was 7 minuten vliegen en daar stapte nog iemand op .... net alsof we met de bus gingen. Prachtig om van uit de lucht de baai te zien liggen echt heel bijzonder, over stukken jungle bosgebied gevlogen waar gewoon nog nooit mensen zijn geweest. Prachtig. Daarna naar San José, om over te stappen daar was het iets professioneler maar nog steeds kneuterig zonder computers, beetje wegen , beetje optellen. Wij stonden blijkbaar niet op een lijst, maar onze bagage was al wel doorgevlogen, wij vlogen met het volgende vliegtuigje naar Tortuguero. Hier zijn geen wegen, alles doe je met de boot.

Tortuego betekend schildpaddenvanger. De schildpadden leggen hier op het straat hun eieren, maar niet in deze periode helaas.Wij werden direct naar ons hotel gebracht met een bootje. Nadat we onze bagage gelukkig hadden gekregen. We zitten in een kleurig hotel aan de rivier, La Baula Lodge, gaan zo meteen lunchen en vanmiddag met het taxibootje naar het centrum. Die middag blijven plakken in het dorpje.

Het weer is een beetje omgeslagen het regent nogal veel Vanochtend met een boot met gids de rivier op geweest, en vervolgens het National park van Tortuguero in gegaan,doordat er geen wegen zijn is de natuur ongerept. Zo ongelofelijk mooi, ik kan het eigenlijk niet beschrijven.We zagen Leguanen en diverse vogels en een spyder- monkey maar wat dieren zijn we nogal verwend in Puerto Jeminez.

Ik ga dit nu posten, WiFi is hier erg slecht dus de foto’s hoef ik niet te proberen.

Adios

Simone

Zucht, ik was even daar.

Lea

Wat geweldig wat je daar allemaal meemaakt .
Dat neemt niemand je meer af toch?
Hele lieve groetjes lea

Wendy Jacobs

Super te gek! Waan mezelf een beetje daar. Ik had het helaas wat kouder.. zit nu op het vliegveld na een weekje Ierland ontdekken. 1500 kilometer gereisd afgelopen dagen dus ik kan wel zeggen dat ik echt Ierland heb gezien haha. Have fun daar! Ik zal je blogs volgen, zo weet ik wat mij te doen staat... xx

Ingeborg

Wauw wat mooi toch!!!

Janine

Geweldig om te lezen! Veel plezier samen!

Esther

Wat spannend en fascinerend om jouw verhaal te volgen Anna ..