klavervier.reismee.nl

Eindelijk Wifi

Cienfuegos / Vinales / Havanna

Nadat wij zaterdag op internet waren geweest moest ik naar de cadeca om geld te wisselen. Er stonden er twee op de map vlakbij het hotel waar we onn line waren geweest. 1 was kwijt...!
Maar gelukkig vonden we de andere. Ik wou een paar briefjes van 100€ wisselen.
Je moet dan alleen naar binnen, deur gaat op slot, goed Engels sprekende medewerker achter beveiligd loket hielp mij. Hij accepteerde mijn paspoort via de foto op de iPad ?
En hield vervolgens de eurobiljetten onder een blauwe lamp. ( controle op echtheid)
2 biljetten kon hij niet aannemen want die waren van de nationale bank????
Ik heb al mijn geld tegelijk afgehaald bij de ING dus dat zei ik hem ook.
Ja dat kan zei hij, ze zijn ook wel echt maar deze twee zijn van de nationale bank.
Ik zag geen verschil, maar dat kon je volgens hem niet met het blote oog zien alleen onder de lamp.
Ik schoot gewoon in de lach en hij lachte mee.
Gekkenhuis hiero !
Toen wou hij nog wel even weten wat de iPad in Olanda kostte.
Ik heb hem gezegd dat dat via de nationale bank is betaald en hem dus niet mocht vertellen!
Stelletje mafkezen .
Eenmaal terug in de casa gingen we ons klaarmaken voor salsales part two. Helaas voelde Anna zich niet helemaal lekker dus ging ik maar alleen. Aangekomen bij de danszaal van Milady (ja, zo heet ze) werd mij verzekerd dat vanavond de Chico er echt bij zou zijn. Heus waar hij komt later. We zijn gelijk aan de slag gegaan en ik was het gelukkig niet vergeten :)) Ik draaide en zwierde en salsa'de me weer in het zweet. Nog ingewikkeldere bewegingen en circulairs kwamen voorbij. Al met met al bracht ik het er niet slecht vanaf en was Milady tevreden. Na de nodige besos namen ik euforisch afscheid, haar naam een adres opgeschreven en heeft ze me op de valreep nog een pakketje sigaren verkocht... Chico heb ik echter niet meer gezien.
Zondag ochtend op tijd eruit en na een koffie in de casa op weg naar de viazul. Reis was gelukkig kort en we zouden opgehaald worden door de eigenaar van de casa in Cienfuegos. Deze had Patricia voor ons geregeld en we werden verzekerd dat bij aankomst hij er zou staan met een bordje waar Anna op stond....maar natuurlijk had ze niet gerekend op "ons ding"...man met bordje kwijt. Weer wat dommige blikken en toen besloten we maar mee te gaan met een taxi chauffeur die natuurlijk ook een casa wist (van z'n broer) Wij zijn niet bang voor een beetje avontuur :). Uiteindelijk een prima casa (casa Mayor) met aardige mensen die ons graag van alles uitlegde over de omgeving. Gelijk met de taxichauffeur een afspraak gemaakt om ons morgenvroeg op te halen om naar Playa rancho Luna te gaan.
Vanmiddag gelijk op verkenning in Cienfeugos , mooi rustig stadje weer heel anders dan alle andere tot nu toe. Luxueuzer zou ik het noemen; daarom hier maar nieuwe sandaaltjes gekocht omdat de gene die ik mee genomen had letterlijk kapot gedanst heb in Trinidad :-)
En vanavond moeten we toch weer aan de salsa vermoed ik want Missy is nu verslaafd....
Richting centrum loop je via de Malecón , op de terug weg waren wij aan een verfrissing toe wat eigenlijk kwam door de nadorst van in het centrum en dus gingen wij naar een soort park met klein barretje wat bestellen, Missy wou graag wat tapas achtigs erbij en bestelde dus pan à mayonaise .( denk dat ze stiekem Tascha mistte ) we kregen een mini wit broodje met een druppel mayonaise. Hilarisch ! Mega de slappe lach gehad.
Vanavond gaan we ergens proberen iets meer te eten te krijgen en daarna naar een tuinfeest.
We gingen eten bij Casa Prado een druk bezocht restaurant , iemand had voor ons gebeld en tegen ons gezegd een uur of zeven. Wij kwamen om kwart over zeven aan de deur waar we op ons kop kregen door de portier verkleed als kok want we waren veels te laat!!!!! Tafel was al vergeven. Er stonden aldoor mensen voor de deur waardoor wij toch wel graag daar wouden eten. Nou okay we konden dan om acht uur terug komen maar moesten dan wel Echt op tijd komen. Wij liepen wat door om een aperitiefje te drinken en zetten de wekker ....
Snel terug lopend brak Missy bijna haar been maar liep gelukkig goed af en Pffff we waren op tijd. Moesten zelfs wachten ! Moet niet gekker worden zou je denken maar de echt goede restaurants zijn hier niet zo dik bezaaid dus vandaar dat wij dit allemaal accepteerden.
En terecht; heerlijk gegeten en flesje wijn erbij wat hier ook bijna nergens kan.
Daarna naar het tuinfeest waar Salsa gedanst werd bij een bekende band waar ik de naam natuurlijk niet meer van weet.
Erg grappig de heren zelfs eentje van 70 komen je keurig halen doen een dansje met je en brengen je netjes terug.
Toen dat afgelopen was werden we mee genomen naar Terry's een soort open podium waar zangers en zangeressen konden optreden. Ook weer erg leuk en er zaten ook echt goede tussen van opera tot rock. ( Slichersessie)
We hebben de avond geëindigd in een soort disco achtig iets. Al met al een leuke avond in een heel beschaafd stadje.
Vanochtend was het dan zover. Eindelijk kan hij dan mijn Bucket list.
Zwemmen met dolfijnen. Check ??
En het was enorm geweldig indrukwekkend heerlijk en super vet gaaf.
Eerst een show van een uur denk ik waar het publiek aldoor mee mocht doen, aangezien het hele publiek uit ik schat 10 personen bestond kwam zowat iedereen aan de beurt.
Missy mocht de hoepel voordoen ????
Daarna een uur lang spelen met de dolfijnen wij waren met 4 personen met 1 dolfijn. Kusjes geven, over haar buik aaien, salsa dansen met de dolfijn. Het was zo leuk.
Aan het eind moest je op je buik gaan liggen in het water en je benen rechthouden en dan deden alle twee de dolfijnen je onder je voeten aan duwen met hun snuitje en vervolgens duwden ze je omhoog zodat je op hun neus stond.
Werkelijk Te Gaaf.
Ze maken overal foto's van die we gekocht hebben op een cd een blijvende herinnering.
Onze chauffeur heeft ook een heleboel foto's gemaakt dus bewijsmateriaal genoeg.
De middag hebben we doorgebracht op weer een prachtig strand het was een dag met een sterretje of 10 mag je wel zeggen.
Ons reisplan hebben we een beetje aangepast again, na veel overleg met bijna heel Cuba toch maar besloten om niet naar Santa Clara te gaan , ik wou daar heen omdat daar het monument van Che Guervara is. Maar het is 3 uur met de bus en het schijnt dat je na 20 minuten echt wel klaar bent bij het monument, we zouden dan met de bus weer 3 uur door moeten rijden om Varadero te bekijken het toeristische gedeelte van Cuba vooral om de witte stranden te zien.
Blijkbaar zijn daar weinig casa's en is het verder niet echt leuk. Doordat het veel al in hotels zijn weinig voor ons als backpackers.
Dus besluiten we een dagje langer in Cienfeugos te blijven een kalmAn dag te nemen en dan rechtstreeks naar Vinales
En opnieuw de slappe lach om het eten . We bestelden een salade met kip en parischenne ducess met mayo!
We verwachten natuurlijk van die gefrituurde aardappel rotsjes .
De salade leek op een soort huzarensalade met kip voor 8 personen en daarna kregen we een bord aardappelpuree met een dun zacht laagje korst erop. ( ze keken al zo raar toen we de mayo erbij bestelden)
Werkelijk weer de tranen over de wangen gelachen.
Dinsdag Verjaardag van Nelson ???? zoon van Missy voor wie dat niet weten.
Natuurlijk wou Missy graag Skypen en we wouden ook dit stukje plaatsen maar helaas Cienfeugos heeft geen WiFi dus dit kon niet.
Gelukkig wel kunnen bellen zodat zij toch persoonlijk kon feliciteren.
Ook een felicitatie voor Patricia en Leon! Hun zoon Morris is vandaag geboren!
Verder bustickets geregeld en geld wezen wisselen ( mijn euro's mochten ook weer meedoen) Dit klinkt natuurlijk gemakkelijk maar dat is in Cuba net even anders.
Voor alles moet je gewoon geduld hebben, veeeel geduld. Overal staan rijen en alles duurt lang heeeel lang. Maar wij zijn al helemaal gewend aan dit ritme dus voor deze twee activiteiten trek je dan de ochtend uit.
Want deze cadeca ( wisselkantoor) accepteerden niet een kopie van je paspoort wat betekend dat je terug naar je casa moet. En een busticket reserveren duurt zo wie zo minstens een uur.
Verder lopen wij bijna alles dus je bent ff bezig.
De middag hebben we doorgebracht aan een zwembad bij een hotel aan zee. Heerlijk.
Vandaag dus busdagje. Van Cienfeugos naar Havanna daar snel ticket kopen want er zat maar tien minuten tussen ( typisch hè nu kon het opeens wel snel )
En toen de bus naar Vinales.
De eerste nacht hadden we nog geen casa maar een van de bus chauffeurs had natuurlijk een familielid die een casa had dus nu zitten we op schommelstoelen voor de casa van Gissele & Randy.
Dit dorp ziet er een beetje uit als een soort centerpark. Eerste indruk want we hebben alleen nog maar gedoucht en eten vanavond in de casa.
Daarna gaan we op verkenning dus meer info volgt nog.
Vandaag donderdag alom 9 uurnaar casa Reinier gegaan deze is erg leuk, Sabien had deze voor ons gereserveerd, maar de aanwijzing waar die was was nogal summier . Straat voor tankstation. Aangezien wij gisteravond al wat rondgelopen hadden en in die straat geen casa gevonden hadden toch nog ff sms gestuurd. Antwoord was: de grote poort er staat geen naam op maar de eigenaar werkt ook het tankstation . O dan..... Deuk
Vanochtend dus hier naar toe, tassen neer gezet en gelijk paardenrit door de bergen geregeld.
Missy en ik waren allebei een beetje huiverig voor paarden maar vonden toch dat we het moesten doen.
Aangekomen bij cowboy Andre werden Chocolade en Caramel aan ons voorgesteld.
Missy mocht op Chocomel klimmen en ik op Caramel . Gelijk helemaal leuk, echt niet eng en voelde ons direct twee amazones .
Een klein mank hondje genaamd Olivier liep de hele weg voor ons uit. Caramel was haantje de voorste en wou aldoor voorop lopen, als Chocomel een keer voorop liep ging de mijne aldoor proberen in te halen, wat lastig ging op de smalle paadjes.
We reden door een prachtige vallei , hebben onderweg een grot, meertje , koffieplantage en een tabaksplantage bezocht. Erg leuk en interessant . Persoonlijk vond ik het paardrijden echt het leukst, bergjes op, door water, bergjes af. De paarden liepen rustig heel soms klein drafje.
Ook leuk waren alle cowboys die we tegen kwamen, allen dragen rubber laarzen met sporen ....
Heb er zelfs 1 gezien met witte rubber laarzen met sporen.
De tocht duurde 4 uur ongeveer dus we voelen onze zitbotjes.
Als er een stilte viel, dus als Andre even niet tegen Missy praatte dan ging hij zingen: La Bamba.
Ik kreeg het schoolreisjes gevoel en wou al een kanon beginnen.
De natuur is hier prachtig, en ook leuk zijn alle beesten die we tegen kwamen. Stieren, biggen, gieren, kippen en natuurlijk honden want die kom je in heel Cuba tegen. Kleine hondjes die overal los rond lopen.
Terug in de casa was onze kamer schoon dus konden we lekker douchen en ff relaxen.
Straks hapje eten en zo......
Morgen laatste stranddagje voor Missy net ff taxi geregeld voor een prikkie, worden we steeds beter in .
Terug komend op hapje eten en zo kwamen we uit bij een show met band , danseressen en zanger die elkaar afwisselden. Vooral voor de groepen toeristen die je hier in Vinales erg veel tegen komt. ( lees: busladingen vol met mensen op leeftijd die allemaal sokken in sandalen dragen, afritsbroeken en wandelen met van die stokken. Beeld bij?)
Gelukkig waren er ook best veel locals wat het toch gezellig maakte en er enorm salsa gedanst werd.
Persoonlijk heb ik er nog een beetje moeite mee, die controle overgeven aan een leidende danser hè .... Niet helemaal mijn ding.Waar bij komt dat Cubaanse mannen erg sexueel ingesteld zijn en een glimlach met pink voor hen genoeg is om een volledige liefdesverklaring af te leggen die ik dan wel niet versta maar toch.
Missy genoot zij zwierde over de dansvloer alsof ze nooit anders gedaan heeft.
Verder heeft ze op een of andere manier haar eigen gay scène in elke stad wat zo wie zo erg lachen is.
Ik kwam in gesprek met een danser en probeerde hem uit te leggen dat ik duizelig werd bij het draaien tijdens de salsa. Hij was salsa leraar en nodigde ons uit voorvrijdagavondeen lesje te komen nemen.
Nou zijn alle Cubaanse mannen dansleraren mocht je dit nog niet weten.....tenminste dat beweren ze maar deze overtuigende me en ik sprak voorvrijdagavondaf wetende dat ik Missy daar weer enorm happy mee maakte.
Maar vanochtend eerst met 2 anderen met de taxi naar Cayo Yutias. Een populair strand 60 km verder.
De taxi was weer zo'n naar benzine ruikende koektrommel en de chauffeur was in zijn vorige leven een lama :-) maar alla. Onze mede passagiers waren 2 homo's uit Tsjechische republiek , de ene was al voor de vijfde x in Cuba en hij vertelde onderweg dat dit jaar Vinales een grote verandering was ondergaan, veel meer huizen vooral veel Casa particulier en veel meer restaurants opeens. Hij mistte nu al het oude Cuba.
Toen ik zei dat het toerisme toch wel goed was voor de Cubanen liet hij duidelijk merken dat dat niet helemaal waar was omdat als het zo door ging Amerikaanse taferelen zouden ontstaan en dat is voor niemand goed zei hij.
Lijkt onvoorstelbaar idd dat hier in dit land lichtgevende reclame borden en zelf Mac Donald zou zijn. Het was een mooi strand en er was weer een lach moment in het restaurant . Je krijgt hier geen lunch zoals wij hem kennen maar een avondmaaltijd. Aangezien ik dat echt niet wil vroeg ik om de vis cocktail die ook op de kaart stond; brood erbij gebedeld en ik vond dat ik dat weer slim gedaan had.
Ik kreeg een schoteltje met 8 kleine stukjes vis en een theelepel mayo. ( o en wat stukje brood dat dan weer wel) blijft leuk dat eten bestellen.
Terug gekomen snel snel ff naar de casa en door naar de Salsa les. Wat erg leuk was . Weer heel anders dan in Trinidad ( gelukkig wel dezelfde basis stappen)
We zijn weer enthousiast . Nu net gegeten in de casa , het scheelt per casa maar deze was weer heerlijk.
Missy doet ff een powernap want we moeten vanavond weer aan de salsa natuurlijk.
( ik denk dat ik mijn voet in verband doe dan hoef ik niet )
Morgen ochtendmet taxi en twee andere taxi naar Havanna geregeld, van deur tot deur dus das makkelijk. Laatste dagen voor Missy aangebroken. Cuba en ik zullen haar missen , ze past hier gewoon.
Zitten nu op een parkeerplaats in Havanna te wachten op andere taxi voor medepassagiers. Na een rit tijdens vreselijke regen , aquaplaning en een rokende auto.
Na een hoop gedoe ( van deur tot deur was toch niet helemaal waar) ons af laten zetten in de wijk Vedado. Dit is een luxe wijk in Havanna mede omdat we niet te ver van hotel Nacional wouden zitten omdat we vanavond daar gaan dineren en naar een show die Musica Traditionale Cubana heet. Met als speciale gasten leden van de Buena Vista Social Club.
Hier moesten we dus een casa gaan vinden, het goot van de regen en we waren best beetje gek geworden in de taxi door de Duitse medepassagiers die ongelooflijk moeilijk deden over alles en nog wat.
Dus eerst koffie waar Missy Remo smste. Die gelijk drie B&B adressen via internet vond en doorgaf. ( Thank You) na wat heen en weer gebel met de casa's een gevonden en ons door een taxi heen laten brengen.
Nou...!! We zijn opeens prinsesjes op gympen met rugzakken. De eigenaresse heeft ons het hele huis laten zien met binnen tuinen en overal aparte kamers voor. We hebben een kamer in koloniale stijl met kleedjes en tafeltjes, een badkamer met bad en bidet.
Missy heeft een kroontje opgezet en maakt nu pirouettes en heeft van de hele woning foto's gemaakt.
Met andere woorden Missy haar laatste nacht doen we in stijl ????????
We hopen in Hotel National ook eindelijk weer internet te hebben zodat we dit ook kunnen plaatsen want het word wel een heel lang verhaal nu.
Ga de IPad nu aan Missy geven zodat zij kan Jubelen .
Ola! Ik heb hier vrij weinig aan toe te voegen. An heeft het allemaal zeer treffend beschreven en ik schiet weer in de lach als ik het allemaal na lees.
Maar ik zal mijn 15 cents maar erbij doen als aanvulling vanuit mijn perspectief ????
Ik vond het niet erg dat we nog een nachtje in Cienfuegos zijn gebleven, want idd had ik daar mijn eerste gay best friend ontmoet. Hij heette Ray en we kwamen in gesprek toen we ons gelijktijdig omdraaide om een belachelijk knappe vent na te kijken...dat schept direct een band, dat snap je. Vreselijk met hem gelachen en zo ook heerlijk op de dansvloer me kunnen laten gaan.
Het paardrijden door de vallei van Vinales was werkelijk prachtig!! Erg mooie omgeving en het was heerlijk relaxed om dat vanaf de rug van een paard mee te maken. Onze paarden waren heel lief en meegaand en paste precies bij ons....de mijne was relaxt en ontspannen en die van An...dat had An al beschreven ????
Savonds heerlijk gedanst....had niet gedacht dat ik zo gegrepen zou zijn door het salsa virus! Denk dat ik in Roermond toch maar les ga nemen. Dus tips zijn welkom!
De dag erna bij Cayo Yutias....Anna..hier had je ook gepaste stilte moeten doen hoor....good golly Miss Molly! Wat een prachtig strand....echt een plaatje!! Ik ben een stuk gaan lopen en voorbij een, hoe heet het als het bosje tot aan het water waarbij bomen half in zee staan? In ieder geval dáár voorbij was het plekje voor de locals. Allemaal auto's tussen de bomen, bbqs en vissende mannen. Eèntje had een grote ring met allemaal net gevangen vissen, in allerlei prachtige kleuren. Het kan zijn dat hij me uitnodigde voor een bbq maar ik weet het niet zeker...No comprende señor..
Vinales had zeker bepaalde charme maar het was idd een echte tourist trap aan het worden. Gelukkig maakt de natuur veel goed, en de salsa smaakt overal heerlijk ????
En nu in Havana...alweer mijn laatste avond in Cuba!!
Het lijkt alsof ik heel lang ben weggeweest en toch is het voorbij gevlogen. Ik heb zoveel gezien, gedaan en meegemaakt dat mijn hoofd er af en toe van tolt. Van door Havana zwerven met Bien en naar een baseballwedstrijd gaan tot zwemmen met dolfijnen en dansend tot de zon opkomt. Het was een wervelende indrukwekkende reis. Ik zal het missen en ga als ik terug kom veel denken aan Anna en Bien die nog ergens op een strand cocktails drinken (ik wil ook! :))
Maar het is ook lekker om naar huis te gaan en mijn gezinnetje weer te knuffelen. En natuurlijk m'n vrienden en vriendinnen!
Maar ho ho...rustig aan, nog èen nacht genieten van het nachtleven in Havana, slapen in mijn prinsessenkamer en morgen gezellig lunchen met Bien en An!
Hasta luego!!
Me gusto Cuba!
In Hotel Natonal lag de WiFi eruit, dus vandaag gaan we het in Parque Central Hotel proberen.
Kan ik nog wel even vertellen dat de show erg leuk was. Luxe toeristenshow met kei goede muziek dans en eten.
Geëindigd met Yke en Eva die ook in Havanna zijn omdat ze ook vandaag terug vliegen,
In een dragshow wat wel passend was gezien Missy haar nieuwe vriendengroep. ????
Hasta Luego xx

Reacties

Reacties

Lot ignasia

Wat schrijven jullie enorm leuk , en een aantal belevingen komen ook bij mij weer helder voor de geest ??Heel fijn om te horen dat jullie zo intens genieten . bedankt voor de mooie verhalen , zo delen we het toch een beetje met elkaar ! Liefs Lot

Zucht100x

Ik

Emiel

Geweldig die foto's met de dolfijnen.

Lucas

Que rico, chicas.

Missy

Gisteren zaten we samen te lunchen bij La Guardia in Havana en nu ben ik weer helemaal thuis. Geniet nog van Cuba en het samenzijn met Bien! Dikke kus

mama

0mdat ik de verhalen lees als ik 's avonds boven kom, ga ik telkens te laat naar bed. Kun jer nagaan hoe spannend het is. Heerlijk om zo een beetje ter kunnen meegenieten, maar nu ga ik slapen. Het is n,b. over enen, mijn kussen roept al meer dan een uur.

Veron Meijers

Oooohhhhh wat super leuk allemaal.
Het is heel leuk om dit allemaal te lezen, ik ben een vriendin van Janine en ze heeft me hier op gewezen om me al een beetje in te kunnen leven in Cuba..
Wij vertrekken op 4 febr. en heb er enorm veel zin in.
Voor jullie nog een goede reis terug.

Yvette

Ik lig een beetje achter met lezen .. Maaar oh wat heerlijk ik zit er helamaal in .. Gauw naar het volgende stuk ..X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!