klavervier.reismee.nl

Baragoa

Baragoa

Na een 5 urige taxi rit in een naar benzine ruikende auto in Baragoa aangekomen.
De rit was lang maar heel mooi. Damaris de gastvrouw van de casa reed mee tot Guantánamo waar haar schoonvader woont. Daar koffie gedronken en een beetje gekletst :-) en toen weer verder. Het grappige en tegelijk trieste is wel dat op best toeristisch uitziende stop plaatsen met prachtige uitzichten alleen maar bier sigaretten en rum te koop is. Soms water. Er staan borden dat er ook eten is maar als je bv sandwich ham zou bestellen heb je geluk als je ham krijgt meestal hebben ze niks. Wel altijd rum, overal!
O en op een van de stop plaatsen waren ze een heel varken aan het snijden, buiten in de zon, smakelijk !
Tony dronk bij de eerste stop 2 bier en gaf mij ook een blikje, het was10:00 uur! Bij een volgende stop bedankte ik vriendelijk maar hij dronk er weer twee. Daarna moesten we nog ff de berg over. Twee uur pas rijden met 100 km per uur bij iedere bocht hard claxonnerend.
Hij bracht mij naar casa Lidia een prachtige casa gerund door Lidia en Christiaan die in Stuttgart zijn bedrijf heeft verkocht en sinds november 2014 deze casa particulier heeft.
Net een rondje door het dorp gemaakt. Een schattig dorpje achter de bergen met een klein pleintje met restaurantjes. En internet gevonden dus mijn Santiago de Cuba kunnen plaatsen. In deze casa kwamen na mij 6 Serviërs binnen met wie ik morgen een taxi ga delen naar een bijzonder strand.
Het bleken er 10 te zijn, 4 andere zaten in een andere casa, leuke avond gehad met rum en sigaren.
Vandaag info opgevraagd over excursies in de buurt, het toerisme staat hier nog in kinderschoenen dus niet zo heel veel kunnen vinden. Christiaan zei dat als ik 3 andere reizigers kon vinden hij een taxi met chauffeur / gids kon regelen en dat voor een derde van de prijs.
Maar vandaag stond eerst playa Manguana op de planning.
We vertrokken met een jeep en een oldtimer richting beach. Onderweg de mooiste omgeving tot nu toe gezien met hutjes met rieten daken, tussen de palmbomen.
We staken de Toa river over een grote rivier wat oa een excursie is. Glashelder water wat je kan drinken.
Kwamen langs een school en een van de girls die zelf lerares Engels is in Servië leerde mij de kleuren van de uniformen die de kinderen dragen, de gelige broeken en mini rokjes zijn voor de kinderen die bv in de bouw gaan werken, de blauwe gaan naar de universiteit. De rode rokjes en broekjes zijn nog basisschool leerlingen.
Vanochtend voordat we gingen had ik al een wandeling gemaakt en kinderen tussen de 10 en 12 marcheren zien oefenen met een leraar. Heel bizar .
Rijdend en lopend door deze regio denk ik veel aan Silvia, next time Moet je echt naar Baragoa. Hier heb je nl de cacao plantages en het ruikt enorm naar chocolade overal. Op het strand kon je ook een bal chocolade kopen nog zacht ! Maar dit terzijde :-)
Playa Manguana is eigenlijk gewoon een strand aan de zee, niet met witzand maar wel met een prachtig uitzicht.
Heerlijke dag aan zee gehad , de verkopers op het strand verkopen cocosnoten, chocolade en 1 gehandicapte man probeerde pagina's van een boek van Che Guervara te verkopen .
Op de terugweg weer onder de indruk van de prachtige natuur en watje ook op valt zijn de vele Cubanen hier die zich per fiets verplaatsen.
Vanavond rondje door centrum gemaakt en toeristen gezocht voor morgen een trip te maken. Maar ik kwam alleen een groepje Engelse bejaarden tegen en zelfs voor weinig geld heb ik daar geen zin in.
Dus vrees ik dat ik via de normale weg een trip ga maken, in verhouding dus veels te duur maar wil toch wel graag nog meer van de omgeving zien. ( neem ik die boottocht wat 300m schijnt te zijn er maar op de koop toe bij ????)
Gegeten in een tentje waar ze pizza's verkochten bleek een zaak voor de locals te zijn want op de menukaart stonden alleen maar nationale prijzen. De Cubanen hebben een andere geldsoort dan dat de toeristen gebruiken. Dus dat was best apart, ook met betalen want ik wou wel cucs terug. Moesten ze ergens heen om die te gaan wisselen.
Lydia heeft mij opgenomen in het huis, ik eet in de keuken en zij vertelt mij de geheimpjes van het huis. Er zaten twee mannen in een van de kamers, de vorige nacht had een van hen een Cubaanse vrouw mee genomen, vannacht kwam ze om de paar uur kijken of ze al terug uit de stad waren, zij wonen nl zelf in een huis hiernaast. Buiten het feit dat ze het niet wil hebben mag dit ook echt niet van de staat.
De houder van een casa staat een bedrag af aan de staat per loge en dat word gecontroleerd. Je kunt eigenlijk niet gewoon logeren als Niet Cubaan in Cuba.
Ze fluisterde dan aldoor tegen mij of er al iemand was.... ( deuk)
Het ontbijt wat in de casa's word gegeven is prima, hier is het extreem veel. Ik wil dat niet dus krijg gewoon wat brood met ei en fruit. De koffie mag ik zelf pakken.
Vanochtend ging de groep uit Servië weg, ik nam de left overs. Ze vind dit heel grappig.
Het ontbijt is in deze casa eigenlijk niet bij de prijs inbegrepen maar bij mij wel . ( denk dat ik nu xtra korting krijg ????
Vandaag Tour naar Yumuri river gedaan.
Samen met 6 Nederlandse en 3 Duitse toeristen. Geen Nederlander gezien sinds Sabien en nu opeens 6! 3 leuke net afgestudeerde studentes uit Utrecht een koppel en een vrouw van rond de dertig uit Venray. Was gezellig dus.
We begonnen bij een cacao plantage waar het hele proces werd uitgelegd, reuze interessant en nooit geweten dat een cacaoboerin in zo'n mini huisje daar de cacao maakt voordat het naar de fabriek gaat voor verdere bewerking.
Vervolgens via de Germanypas door naar de Yumuri river.
De omgeving was weer heel de weg schitterend. De Yumuri rivier hoort een triest verhaal bij, nadat Amerika in Cuba binnen was gevallen waren vele boeren wanhopig en pleegden in deze rivier zelfmoord zijsprongen van een hoge berg in de ondiepe rivier.
De gide heeft eigenlijk over iedere meter van de trip wel wat verteld maar beetje teveel info voor nu.
Wat oa bijzonder was dat we de kleinste kolibrie in een nest hebben kunnen zien de Esmeralda Hummingbird gekleurde slakken heb gezien, gezwommen in de Yumuri rivier, En dat ik vandaag de kleinste vis ter wereld heb gegeten de teti vis
. Leek beetje op wormpjes maar erg lekker.
Geëindigd op terras met Mochito's .. ( Limburgse chick krijgt de schuld :-)
Ik moet nu stoppen om dit vanavond nog te posten wantmorgen ochtendmoet ikom 8:15de bus hebben naar Santiago de Cuba ( 5 uur) en danom 19:20de nachtbus naar Trinidad.....
Daar kom ikom 7:30aan om me klaar te maken voor Missy dieom 13:00in Trinidad komt....
Gaat helemaal goed komen .
Buenes noches xxx

Reacties

Reacties

Janine

Super leuk An!

Beate

super! dit allemaal.

Emiel

Klinkt geweldig.

Lucas

top dit

Paul

fijn om te lezen! Net een leuk boek!

Yvette

bohhh geweldig An ! X

Simone

zucht , ik was er ook even

mama

heel moe van het lezen, gespijbeld van gym, zo geboeid was ik. Fijn dat je zo geniet. Veel plezier met Missi.Pas goed op jezelf, you never walk alone.

Jaloerze zoon

YESYESYES. thats the way!

Gerry

Wat super leuk allemaal.

Wilma

Mooi verhaal. Als je geld opraakt kun je altijd nog pagina's uit je reisverslag gaan verkopen.... Een echte pageturner! Pas goed op jezelf. Liefs.

Lea Kersten

Anna wat een geweldig avontuur ben je aan het beleven .
Geniet ervan met volle teugen.
Lieve groetjes Lea

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!