klavervier.reismee.nl

De reis en Habana

De Reis en Habana

Om 11.05 zou mijn vlucht vanaf Brussel vertrekken, nadat we ruim anderhalf uur te vroeg op het vliegveld waren wat voornamelijk door mij komt bang dat er iets mis zou gaan enz enz ging ik rond 10:00 door de douane . Na 20 minuten eindelijk bij de gate, pf dacht ik mooi op tijd want we konden om 10:30 boarden.
Om 11 uur kwam het vliegtuig pas aan uit Madrid dus je begrijpt vertraging van ruim een uur.
Ik verbood mijzelf een paniek aanval want ik dacht : komt vast goed! Geen idee hoe want ik had maar anderhalf uur om over te stappen in Madrid op de volgende vlucht naar Havanna.
We vlogen met een heel klein vliegtuig met alleen mannelijke stewards die sneller Spaans praten dan Mathijs van Nieuwenkerk en slechter Engels dan bij ons in Nederland menig kleuter.
Alla ze begrepen dat ik haast had dus ik mocht er als eerste uit en begon te rennen. 4 gangen, 6 trappen een bustrip verder ( als je vliegveld Madrid kent weet je dat dit klopt) en ik kon boarden op de vlucht naar Havanna.
Eenmaal in het vliegtuig duurde het nog een uur voordat we werkelijk vertrokken maar ik zat erin !
De afspraak met Sabine om een monchito met sigaartje te roken bij Hotel Parc Nationaal als ik met een taxi vanaf het vliegveld zou aan komen rond zes uur werd beetje te laat, Sabine was wel in hotel geweest maar kreeg tussendoor mijn sms over alle vertraging dat we een nieuwe afspraak moesten maken.
Eenmaal geland stond ik nl een uur in een rij voor aan een enorm chagrijnige juffrouw mijn paspoort en Visum te laten zien. Snap wel haar vermoeide blik want van de lonen hier in Cuba die men van de staat krijgt zou niemand vrolijk worden.
Vervolgens de bagage gehaald en toen eindelijk naar buiten. Eerste sigaret in Cuba gerookt.
Okay dan moet je even je euro's in cuc gaan wisselen....... Na weer drie kwartier kon ik een taxipropper , Jonny laten bellen die uitlegde waar ik zijn moest.
De taxi chauffeur bracht mij naar Johny en Sabien die bij Maria Johny's mam op mij zaten te wachten.
Het was toen 23:00 uur Cubaanse tijd dus 5 uur maandagochtend Ned tijd.
Heerlijk om er te zijn, we aten macaroni, omdat Bien goed had ingeschat dat ik geen zes gerechten zou hoeven, daarna werd er water voor mij gekookt en kon ik me handmatig heerlijk douchen.
Ik logeerde de eerste nacht bij Maria. Ze was zo gastvrij en zorgzaam, echt heel fijn. Ik sliep in de kamer van haar dochter waar zeker 45 paar slippers en sandalen en naaldhakken stonden.
Geweldig geslapen dat snap je .????
Mijn eerste dag heb ik met Sabine heerlijk rustig doorgebracht aan een zwembad, kletsend en luierend.
Nu in mijn eerste casa particulier . Grote kamer, met airco, koelkast, grote badkamer en in het halletje staat een kerstboom met gekleurde lampjes.
Over een half uurtje gaan we naar de boulevard, een hapje en drankje doen.
Wat ik tot nu toe gezien heb van Havanna is grote brede straten je kunt nog zien dat het een rijke stad is geweest met prachtige gevels.
Veel fiets taxi's en natuurlijk veel oude Amerikaanse auto's.
De winkels zijn een soort hallen waar verschillende ondernemers een tafel hebben waar ze wat verkopen. Kan werkelijk van alles zijn, tasjes, naaimachine onderdelen en lampenkappen.
Het eten wat ik tot nu toe in winkels heb gezien denk aan groente en fruit ziet er voor onze begrippen nogal oud en niet vers uit.
Tot zover ff. Ik type dit bij notities. Hoop dat ik als ik internet heb het kan plaatsen.
Tijdens het hapje heerlijke garnaaltjes en drankje sterke sangria plannen gemaakt. Waarbij Johnny me goed hielp omdat hij de afstanden kent.
Ik ga met de nachtbus woensdag op donderdag naar Santiago de Cuba dat kost het minste tijd en dan kan ik van daar uit door trekken.
Vandaag gaan we Havanna verder bekijken.
Habana is enorm!
Wij slapen in centro en vandaag zijn we via de de vierbaans kustweg eerst naar Hotel Nationaal de Cuba geweest.
Een schitterend hotel in koloniale stijl, met oa ouderwetse lobby met postvakjes en oude liften met hekwerk en waarboven een soort klok met verdiepingen hangt. ( zie je ze voor je? Denk aan oude films) Gewoon nog in gebruik. De plafonds zijn schitterend en de eetzaal is zoals je in films ziet uit de 50tiger jaren.
Veel foto's met grote namen die daar gelogeerd hebben.
Een schitterende tuin die uitkijkt over zee, je waant je absoluut in een andere tijd.
Na een Spaans ontbijt tussen de locals richting oude stad gelopen.
Je ziet prachtige gevels, en veel in stijgers wat bouwvallen zijn maar toch nog bewoond word.
In de oude stad zijn meerdere pleinen, waar Cubaanse taferelen worden opgevoerd. Verklede dames die je hand willen lezen, en zo ook een oudere vrouw met dikke sigaar die gefotografeerd kan worden.
Wat ik als echte toerist ook deed en haar vervolgens wat geld toe stopte.... Nou daar kreeg ik me een Spaanse waterval over me heen..... Wat ik wou geven was nl te weinig vond zij....ze werd me een partij boos....
( er stond geen bordje bij hoor ze zat daar gewoon) ik weigerde dit maar ze stond er op en nam er echt geen genoegen mee. Sabine schoot mij te hulp en de oplossing was dat ik de foto moest wissen. Ze bleef op mijn toestel kijken of ik dit ook echt deed!!!
Aangezien ik maar half weet hoe mijn toestel werkt is het niet gelukt ????
Van de schrik moesten we toen natuurlijk bijkomen in het beroemde Cafe La Bodeguita del Medio waar Henningway zijn mochito's dronk.
Een super toeristische plek waar je geweest moet zijn. Live muziek mochito's en sigaren.
I Like.
Op weg naar een volgend prachtig plein kwamen we een Caribische grote muziek groep tegen die swingend door de straten ging.
Een optocht van prachtig geklede mensen die swingend met opzwepende muziek die iedereen andere sferen brachten.
De stratenschoonmaakster op crocs danste haar billen bijna van haar rug af!
Een groot feest. Carnaval gaan we volgend jaar hier vieren das duidelijk. Vermoeid gingen wij een plein verder even zitten , waar even later een Afrikaanse band optrad.
Weer helemaal leuk .
Okay wij op weg naar Parque Central Hotel om op internet een casa particulier te zoeken in Santiago de Cuba waar ik met de nachtbus woensdag naar toe ga.
En natuurlijk om dit verslag te plaatsen.
Na 5 minuten liep het internet vast........
Morgen probeer ik het opnieuw :-)
Tijdens dit alles was Johnny voor mij naar het busstation gefietst om mijn bus ticket te reserveren. Hij heeft daar 4 uur moeten wachten. Ontzettend lief dus, maar blijkbaar normaal in Cuba.
Deze dag afgesloten met Bien bij The Guardia paladar. Top Restaurant waar de met Oscar bekroonde film "Straberry and Chocolate " is opgenomen.
En recht tegenover mijn casa particulier ligt.
Het eten was werkelijk heerlijk. Voor de gene die mij heel goed kennen; nog geen bonen en rijst gezien of gehad hoor :-)
Hasta Luego.

Reacties

Reacties

Emiel

Klinkt fantastisch....

Missy

Leuk!!! Ik kan niet wachten!! Xxx

Emiel

Klinkt fantastisch!!

Suzanne

Erg gaaf!!!

Wilma

Helemaal top. Bedankt voor je uitgbreide verslag. Zo kan ik heerlijk meeleven. Ik dacht dat ik Cuba niet leuk vond maar nu gaat het al helemaal leven. Straks reis ik je nog achterna....
Veel plezier. Liefs, je zus.

Monique

Tof !!
Enjoy

irene

Super leuk geschreven, geniet van je reis

mama

blij met je bericht, was een beetje ongerust. Waarom? Weet ik eigenlijk niet goed, dacht dat ik niets van je zou horen of zoiets. Het is al laat, maar nu kan ik lekker slapen.

Randal

yesyesyes! Moeder is living the dream! Geniet ze!

corine

Super realistisch mooi verslag. Enjoy!!

Anja

heel leuk om te lezen....lekker geniet daar :-)
x

Paul

mooi verhaal!

Beate

Geniet: pura vida!

Gerry

Heerlijk om te lezen. Groetjes aan Sabine en geniet ze. xx

Ineke

Leuk Anna en leuk geschreven!!
Geniet van je reis. X

Simone

Te gek An, geniet helemaal mee zo. Fijn dat je de bus hebt , goede reis , en hopelijk snel tot je nieuwe verslag. Keileuk om te lezen

Fred

Geniet
En koop een paar dikke sigaren bij een local boertje

Yvette

Wauw top An .. Heerlijk om te lezen.. In heb er helemaal een beeld bij en verheug me dus ook enorm op het volgende stuk..X

Wendy

nou nou toe maar!!! ben benieuwd naar de foto's

Leon

I like!!!
Mooi en enjoy it!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!